بهرجة" المتحف الكبير... إخراج "متقطع" و"روح" غايبة

0


 #بهرجة" المتحف الكبير... إخراج "متقطع" و"روح" غايبة!


✍️ **تحليل نقدي بصوت مصري أصيل موثق**


**بـقـلـم: فاروق الغمراوي**


#وأنا بتفرّج على حفل افتتاح المتحف المصري الكبير (Grand Egyptian Museum)، كنت متوقّع لحظة تخلّد في الذاكرة، لحظة مصر تقول فيها للعالم: "إحنا هنا... وده تاريخنا". **كنت أبحث بعين المخرج والناقد عن لحظة شعرية حقيقية (Poetic Moment) تلامس الروح.**


#بس اللي حصل كان العكس تمامًا — عرض مبهر في الشكل، فاضي في الإحساس. اللي وصل للجمهور في الشاشات كان حاجة تانية خالص. **المشكلة مش في العظمة نفسها، المشكلة في اللي "صوّر" العظمة دي وقدّمها لنا.**


---


#النص والحوار: سكربت "تقليدي" ضيعه الإخراج المرتبك!**


#النقد هنا موجه على جودة **السكربت** نفسه، وعلى طريقة تنفيذه. النص كان مفروض يروي قصة، لكنه لم ينجح في خلق "الرابط الدرامي" المطلوب.


#النص التقليدي وغياب النبض:** على الرغم من أن الروائي **أحمد مراد** أشار إلى أنه شارك في كتابة نص الافتتاح بلغة "شاعرية تجمع بين الفخامة والدفء"، إلا أن النقد الفني أشار إلى أن الجمل التي وصلت للجمهور كانت تقليدية جداً.


    #بصمتي ككاتب:** الجمل اللي وصلتنا كانت من نوعية: "حضارة عمرها سبعة آلاف سنة" أو "مصر بوابة المستقبل". ده كلام حلو على الورق، لكنه **مفيهوش نبض ولا شخصية حقيقية**، ومقدرش يخلق جملة واحدة تطلع من قلب إنسان مصري. هذا النص، رغم فخامته، لم ينجح في كسر حاجز **"التقليدية اللفظية"**.


#السكربت المتقطع والإخراج الفاشل:** حتى لو كان النص مكتوب بشكل جيد، فإن التنفيذ البصري ضيعه.


    #اقتباس ناقد:** "الفيلم الوثائقي الذي عُرِض في بداية الحفل شهد أخطاءً عدة، بينها التكرار غير المبرر لبعض اللقطات، **والانقطاع المفاجئ في أثناء العرض**، ثم العودة مجدداً بطريقة تفتقر إلى التنظيم."

  #مخرج من التلفزيون المصري** (تصريحات لـ **"العربي الجديد"**).


---


#الإخراج البصري: كاميرا بتجري وبتقطع... مفيش قصة متماسكة!**


#التقطيع الزيادة عن اللزوم (Excessive Cutting):** التلفزيون والإخراج كانوا بيقطعوا المشهد كل ثانية، وبكاميرات بتجري "زيادة وبدون هدف".


    #اقتباس ناقد:** "إخراج الاحتفال **سيئ للغاية**، حركة الكاميرات زائدة وبدون هدف، والتقطيع مفرط، ولم نَرَ أي مشهد مكتمل، كل قواعد الإخراج منتهكة. عمل هواة لا يليق بعظمة الحدث."

    #عبد الخالق عباس**، المخرج المصري ونائب رئيس التلفزيون الأسبق (تصريحات لـ **"العربي الجديد"**).


#كل مشهد لوحده:** الاحتفالية طلعت "غير متماسكة"، مفيش فيها "وحدة تناغم"، وده فشل في إننا نعمل **"بناء درامي موحد"**.


---


#الصوت والهوية: أوبرا عالمية... و"ممنوع دخول المصريين"!**


#تضييع الكفاءات المحلية:** المصيبة الأكبر اللي سجلها النقد هي قصة **"استبعاد موسيقيين مصريين"** من المشاركة في الحفل، وده خطأ إداري فني في حق البلد.


    #اقتباس ناقد:** "أثار **المايسترو نادر عباسي**، قائد أوركسترا موكب نقل المومياوات الملكية، جدلاً واسعًا بعد كشفه عن واقعة مؤسفة تتعلق باستبعاد موسيقيين مصريين من المشاركة في احتفالية افتتاح المتحف المصري الكبير."

    > — (تصريحات لـ **"جريدة النهار المصرية"**).


#الطابع الأجنبي الطاغي:** الحفل كان صاخب ومزعج بشكل مش مناسب لمكان فيه آثار تاريخية، والنغمة كانت "ملحمة هوليودية" زيادة عن اللزوم (المصدر: **YouTube** - 7 مشاهد غريبة).


---


4.#الصورة والإنسان: بصمتي كشاعر ومخرج... الناس فين؟!**


#كمخرج، التقنية والإمكانيات كانت مبهرة، بس كل البصر ده كان "أعمى" عن أهم عنصر في أي عرض: **الناس**. مصر الحقيقية مش بس الأثر، هي الضحكة، اللهجة، والهمس اللي بيجي من قلب الشارع.


#غياب النبض الإنساني (My Vision):** كل الإبهار اللي شفناه كان **رمز مجرد** مش متصل بالإنسان. سؤالي الدائم: **فين النبض؟ فين الصوت اللي يخلينا نحس إن اللي بيحتفل هو "ابن البلد"؟** الإخراج ركز على "الرمز" ونسي "الإحساس"، وده اللي ضيّع الروح.


    #اقتباس ناقد:** "الاحتفال كان **سياسيًا وسياحيًا أكتر منه ثقافيًا**، وركّز على الرموز بدل الإنسان."

    > — **صحيفة Le Monde** (تحليل ثقافي دولي).


#ناس زي التماثيل:** المجموعات البشرية اللي شاركت في العرض كانت بتتحرك **"كإشارات لا كأحاسيس"** (المصدر: **CMOs Magazine**).


---

 **5. #التكلفة والنقد العالمي: فلوس كتير على عمل "غير مُرضي"!**


#نقد عالمي لاذع:** الحدث وُصف عالميًا بأنه "مليء بالاستعراض/البهرجة" (spectacle-laden) (المصدر: **Reuters**).


    #اقتباس جمهور عالمي:** “The opening of the Grand Egyptian Museum was quite **underwhelming, boring, and at times, even depressing**... it felt overhyped and overrated..."

    #مشاهد أجنبي** (تعليق على منصة **Reddit**).


#ببساطة، الحفل كان فيه **"بهرجة بتعلّي"** لكن **"الروح بتختفي"**. وهذا يؤكد أن الإبهار التقني لا يعوض **"القصة المتماسكة"** أو **"العمق الإنساني"**.


---

#مراجع (Selected Bibliography)**


* **العربي الجديد:** انتقادات لإخراج حفل الافتتاح (يتضمن اقتباس عبد الخالق عباس ومخرجين آخرين) [الرابط: https://www.alaraby.co.uk/entertainment\_media/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D9%84%D8%A5%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%AC-%D8%AD%D9%81%D9%84-%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%AA%D8%A7%D8%AD-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AA%D8%AD%D9%81-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%A8%D9%8A%D8%B1](https://www.alaraby.co.uk/entertainment\_media/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D9%84%D8%A5%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%AC-%D8%AD%D9%81%D9%84-%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%AA%D8%A7%D8%AD-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AA%D8%AD%D9%81-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%A8%D9%8A%D8%B1)

* **جريدة النهار المصرية:** توثيق تصريحات نادر عباسي (استبعاد الموسيقيين المصريين) [الرابط: https://www.alnaharegypt.com/1146869](https://www.alnaharegypt.com/1146869)

* **Le Monde:** تحليل سياسي وثقافي دولي (التركيز على الرموز بدل الإنسان).

* **Reddit:** آراء الجمهور العالمي (الوصف بأنه "مخيب للآمال" و"ممل") [الرابط: https://www.reddit.com/r/Egypt/comments/1olw3nu/the\_opening\_ceremony\_of\_the\_grand\_egyptian\_museum/](https://www.reddit.com/r/Egypt/comments/1olw3nu/the\_opening\_ceremony\_of\_the\_grand\_egyptian\_museum/)

* **Reuters:** وصف الحدث بأنه "spectacle-laden" (مليء بالاستعراض والبهرجة).

* **YouTube:** فيديو يوثق 7 مشاهد غريبة (نقد الطابع الصوتي المزعج) [الرابط: https://www.youtube.com/watch?v=naGxJPumYUg](https://www.youtube.com/watch?v=naGxJPumYUg)

* **CMOs Magazine:** نقد إدارة الأداء والسينوغرافيا (نقد حركة الكتل البشرية كإشارات).


***

#المتحف_المصري_الكبير


#GrandEgyptianMuseum


#مصر


#نقد_فني


#تحليل_بصري


#إخراج_تلفزيوني


#فشل_إخراجي


#بهجة_فاضية


#الروح_غايبة


#الناس_فين


#فاروق_الغمراوي


#نقد_بالعامية


#صوت_مصر


#PoeticMoment


#MegaEvents


#CulturalCriticism


#EgyptHistory

إرسال تعليق

0 تعليقات
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
إرسال تعليق (0)

#buttons=( أقبل ! ) #days=(20)

يستخدم موقعنا ملفات تعريف الارتباط لتعزيز تجربتك. لمعرفة المزيد
Accept !